Feedback (3)

coach breda feedback geven

Coach Breda & Feedback geven

Afgelopen week las ik een artikel op LinkedIn over de zin van feedback. De strekking van het artikel was dat het geven van feedback vaak niet werkt. Daarvoor waren volgens de schrijver drie oorzaken aan te wijzen. Grofweg kwam het neer op perceptie, emotie en authenticiteit.

Qua perceptie draaide het om ‘zien wat we denken te zien’. Onze feedback zegt dus meer over onszelf dan over de ander. Door emotie over de feedback blijft de inhoud bij de ontvanger meestal niet hangen. En vervolgens zou die inhoud vaak ook nog eens discutabel kunnen zijn. Wat we van de ander verlangen hoeft tenslotte nog geen garantie te zijn voor succes. Want wat voor de een wel werkt, kan voor de ander misschien helemaal niet te werken.

Evalueren van succeservaringen

Voor mij zat de kern echter in de staart van het artikel. Waar feedback geven op wat iemand niet goed doet weinig oplevert blijkt feedback geven op wat iemand wel goed doet namelijk des te effectiever. Het bespreken van successen bevordert het verder ontwikkelen van vaardigheden die aan de basis lagen van het succes. En het kopiëren en benutten van die vaardigheden in andere contexten. Om dat te bereiken is het dus wel nodig om de aandacht te kunnen richten op wat iemand wel goed doet. En dat staat dwars op de menselijke natuur en op alles wat we van jongs af aan leren.

focus op verschillen

De primitieve delen van ons brein zijn gespitst op verschillen. Op wat afwijkt van wat we denken dat het eigenlijk zou moeten zijn. Zeer effectief voor de overleving van onze soort en in samenwerking en communicatie is het onhandig. Desondanks bakken we het belang van verschillen er bij kinderen van jongs af aan in.

Coach Breda, Feedback geven & Stip op de Horizon

Doen wat Werkt binnen de context coach Breda & feedback geven is precies voor ogen hebben wat je wilt bereiken. Doelgericht feedback geven begint daarom bij exact bepalen wat je WEL wilt bereiken. Om vervolgens in te zoomen op– en gebruik te maken van alles wat al WEL goed gaat. Zien wat er al wel goed gaat betekent focussen op overeenkomsten. En om daar goed in te worden zullen de meesten van ons onze natuur moeten overstijgen en buiten onze comfortcirkel moeten stappen.