Arbeidsmarkt

coach breda arbeid

Coach Breda & Arbeid

De laatste dagen is er in de media veel te doen geweest over de snel groeiende krapte op de arbeidsmarkt. Waar in 2015 nog slechts een kwart van de bedrijven moeite had om de juiste medewerkers te vinden is dat nu al meer dan helft. De verwachting voor het komend jaar is dat dit percentage kan oplopen naar 75 procent. Daarbij blijven deze problemen niet langer beperkt tot de sectoren techniek en ICT. Hetzelfde geldt nu min of meer ook voor de gezondheidszorg, het onderwijs, de handel en voor de industrie

Sprint of Marathon?

In deze krappe markt zijn de werknemers aan zet. Werkgevers proberen zich te profileren met secundaire arbeidsvoorwaarden en zaken als sfeer, cultuur, toonaangevende producten en spraakmakende opdrachten. Een veel gehoorde analyse is dat werkgevers zich hebben laten verrassen door de snelheid waarmee de arbeidsmarkt zich herstelt. Daardoor moeten ze sprinten om de boot niet te missen. Dat klinkt mij grappig in de oren omdat ik Laszlo Bock onlangs in een interview juist hoorde zeggen dat we personeelsbeleid zouden moeten benaderen als een marathon.

Coach Breda, Arbeid & Aandacht, aandacht en nog meer aandacht

Doen wat Werkt binnen de context van coach Breda & arbeid draait om niets anders dan aandacht. Laszlo Bock, de voormalige HR-baas van Google stelt dat het uiteraard belangrijk is om te anticiperen en bijtijds te investeren in imago, cultuur en retentiemanagement. Maar eigenlijk draait succesvol werven-, vasthouden– en doorontwikkelen van medewerkers volgens hem alleen maar om ‘aandacht’. Omdat er aandacht voor nodig is voor betrokkenheid. Om doorlopend aan te sluiten bij wat een medewerker nodig heeft om vrijheid, invloed en perspectief te ervaren.

En dat is cruciaal omdat medewerkers van hun werkgever niets minder verwachten dan aandacht en betrokkenheid. Betrokkenheid bij wie ze zijn, bij wat ze doen en bij wat ze willen bereiken, alvorens ze hun beste beentje voor gaan zetten.