Coach Breda & Fuseren
Deze week sprak ik een manager wiens bedrijf al voor de tweede keer in vijf jaar fuseert.
De vorige fusie was vooral belangrijk voor twee bestuurders die daarna met de noorderzon vertrokken. De huidige fusie is van vitaal belang. Bestuur en management doen er alles aan om de medewerkers mee te nemen. Desondanks is van echte betrokkenheid op de werkvloer nog geen sprake.
Dat heeft misschien wel wat te maken met het verleden. En het heeft vooral ook te maken met ‘veranderen’. Veel medewerkers zitten niet te wachten op een nieuwe naam; nieuwe locaties; nieuwe collega’s, klanten, activiteiten, producten, werkgebieden enzovoort. Mensen hechten aan routines en veranderen voelt voor veel mensen dan ook als ongemakkelijk. Veranderen kost energie en onbewust gaan we allemaal zo zuinig mogelijk om met onze energie.
Verandertalent
Gek genoeg zijn mensen juist heel erg goed in veranderen. Alleen gebruiken we dat talent uitsluitend wanneer iets heel belangrijk voor ons is. Om medewerkers zover te krijgen dat ze hun ‘verandertalent’ gaan benutten moet je de verandering dus heel belangrijk voor ze maken.
En dat is niet perse hetzelfde als vertellen waarom bijvoorbeeld een fusie zo belangrijk is. Op dat punt ontstaat vaak verwarring. Om medewerkers mee te krijgen is het noodzakelijk om het belang van bijvoorbeeld een fusie te vertalen naar wat op individueel niveau al belangrijk voor ze is.
Coach Breda, Fuseren & Begrijpen in plaats van begrepen willen worden
Doen wat Werkt binnen de context van coach Breda & fuseren draait dus om ‘begrijpen alvorens begrepen te willen worden. Deze manier van communiceren, dat ‘aansluiten bij wat voor de ander al belangrijk is’, is al duizenden jaren oud en niet moeilijk om je eigen te maken. Naast effectiviteit is de belangrijkste meerwaarde dat deze benadering direct bijdraagt aan ontspanning en vertrouwen. En alleen dat is al een enorme opsteker, wanneer je met elkaar in hetzelfde schuitje zit.