Klantgerichtheid..

coach breda klantgerichtheid

Coach Breda & Klantgerichtheid

Ik heb niet zo heel veel goede ervaringen met helpdeskmedewerkers. Ik kijk zoals zo velen nog steeds uit naar de eerste keer dat ik na zo’n gesprek de telefoon neerleg met het gevoel dat ik werkelijk verder geholpen ben. Het is bijna tekenend voor deze tijd dat bedrijven met veel poeha een nieuw klantgericht imago kan uitventen. En dat terwijl de afdeling klantenservice daar niet al te zwaar aan tilt.

Schijn bedriegt

Als je je ogen moet geloven dan blinkt op het moment bijvoorbeeld een ‘oude nieuwe aanbieder’ van kabeldiensten uit in klantgerichtheid. In de praktijk bleek mij daar echter bar weinig van. Ik moest voor het echte klantgevoel toch even naar de buurtwinkel lopen.  

Stel je voor dat je besluit om vanaf nu te gaan luisteren naar je klanten. Dat je werk wilt maken van de klantgerichtheid van je medewerkers. Laat je je medewerkers dan in grote lijnen zien wat de bedoeling is? Om ze vervolgens een dagdeeltje te laten oefenen en ze dan weer in het diepe te gooien? 

Coach Breda & Klantgerichtheid: Het waarom

Doen wat Werkt binnen de context van coach Breda & klantgerichtheid is het centraal stellen van ‘waarom’. Om medewerkers de goede richting te wijzen hebben ze allereerst een helder ‘waarom‘ nodig. Ze mogen zich gaan afvragen in welke patronen ze vast zitten en wat dat hun brengt. Vervolgens mag het inzicht bij medewerkers ontstaan dat maatwerk mogelijk is. En dat handig worden in het leveren van maatwerk henzelf iets oplevert waarvan ze de rest van hun leven zullen profiteren. Vanuit zo’n win-win-propositie zal het minder moeite kosten om ze te leren luisteren naar hun klanten.